Educatie bij Beelden op de Berg editie 12 is van start!
Na een flinke periode van voorbereiding met de scholen en hun docenten en met de kunstprofessionals staat het programma in de steigers. Het is spannend om de eerste leerlingen te observeren die gesprekken voeren over de inhoud van hun broodtrommeltje, rond de vraag waar de inhoud van de broodtrommel vandaan komt. Er zijn zelfs al een paar leerlingen van SBO de Dijk (speciaal basisonderwijs) die hebben gewerkt aan de opdracht “Vreemde vruchten” met de kunstprofessional Jan Meijering.
Het educatieve programma begint in april van 2024 en loopt door tijdens de tentoonstelling. Het is erop gericht om vier doelgroepen met de tentoonstelling kennis te laten maken:
• leerlingen van de basisscholen (kinderen tot 12 jaar),
• leerlingen van het voortgezet onderwijs (jongeren van 13-18 jaar),
• een buitenschools programma voor kinderen uit gezinnen met een sociaal-economische achterstand en/of migratie-achtergrond,
• studenten van Wageningen University & Research (jongvolwassenen).
Het doel is dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om zich vanuit hun eigen achtergrond en ervaringswereld te kunnen verdiepen in de kunstwerken en het thema van de tentoonstelling, erop kunnen reageren en met elkaar in gesprek kunnen gaan en zich kunnen uiten in eigen verhalen, (foto)beelden, muziek of andere uitingen. Er staat een ‘doe-tent’ op het terrein en er zijn ‘doe-kaarten’ ontworpen om de gedachten en uitingen rond het thema Heksenkruid/decolonising botany van de tentoonstelling te stimuleren. In juni is het programma gericht op de scholen en bezoeken 21 basisschoolgroepen, 18 groepen uit het voortgezet onderwijs van VWO tot en met Praktijkonderwijs en 10 groepen van de Internationale Schakelklas (ISK) de tentoonstelling. Daarna in juli, augustus en september staat de doe-tent en de doe-kaarten op woensdagmiddag en zondagmiddag klaar voor individuele bezoekers met hun kinderen.
In augustus zal vooral het buitenschoolse programma plaatsvinden. Daar zullen verschillende kinderactiviteiten en voorstellingen geprogrammeerd worden. Minimaal 12 groepen en 3 voorstellingen staan in de planning. Maar ook in juli en september zullen er activiteiten zijn. De eindproducten van de leerlingen dwarrelen als een sneeuwbui neer over de stad. Daarvoor worden allerlei plekken in de stad benut, zoals Impulse op de Campus, bblthk, wijkcentra, Junushoff, het stadhuis, museum De Casteelse Poort en het Koetshuis in Belmonte Arboretum.
Een overweldigend aantal basis- en middelbare scholen zijn betrokken geweest bij deze editie van Beelden op de Berg. Vanaf april tot eind juni hebben leerlingen massaal werkstukjes gemaakt, die in juli en augustus geëxposeerd zijn in de binnenstad van Wageningen en bij ons infopunt in het Belmonte arboretum.
Elke woensdag en zondag is er nog t/m 11 september de mogelijkheid een werkstukje te maken bij de beeldententoonstelling in de Doe-tent, midden in het Arboretum. Openingstijden zijn van 13.00-16.00 uur, vanaf 7 jaar.
De tentoonstellingen van de leerlingen lopen nog tot eind augustus, dus kom snel kijken!
Voor Beelden op de Berg heeft 'Pipsqueak was here!!!' een paradijselijk kunstwerk gerealiseerd in Wageningen.
Het vertelt o.a. het verhaal van de Nepalese Panda, welke dreigt uit te sterven door onze slechte omgang met de planeet.Het kind kijkt ons allen dus indringend aan, zodat wij ons verantwoordelijk voelen voor de planeet die wij aan volgende generaties overdragen. De mussen zijn eerder vertoond in het werk dat gemaakt werd tijdens het graffiti-event ‘aan hoger wal’ in de Wageningse haven.
Dit werk is mede mogelijk gemaakt door Bblthk Wageningen.
Het praktijkonderwijs Perron Veenendaal heeft enthousiast meegedaan aan ons educatieprogramma, met docent Gaby de Mooij.
Er is veel gedaan, zowel in de voorbereidingen met het ontwerpen van de doe-kaarten als op de locatie zelf. Razia Barsatie, de kunstenares eachter het werk ‘Gift of a Root’, heeft als voorbereiding op hun excursie samen met de leerlingen vogelverschrikkers gemaakt, die al snel koloniale verschrikkers werden genoemd.
Zie tussen de foto's ook de inspiratiebron die Razia voor de leerlingen gemaakt had.
De verschrikkers zijn te bewonderen bij de Doe-tent in het Arboretum.
Voor het basisonderwijs bedacht Ivanka de Ruijter, oud stadsdichter van Wageningen, het project 'Dichter bij de Boom’, waarin leerlingen gedichten op houten plankjes maken met hun eigen visie op de boom en natuur.
Eerder postten we al wat foto’s van deze mooie plankjes, met als vooruitzicht dat deze leerlingen later op excursie naar Beelden op de Berg zouden komen met Florence Tonk (zij is dichter en maakte deze foto's), om hun gedichten voor te lezen bij de kunstwerken.
Dat het ISK mee mocht doen met Beelden op de Berg 12 was bijzonder. Met ongeveer 150 leerlingen en zelfs in een speciale kunstklas werd er flink gewerkt aan kunstuitingen. Er werden bomen gemaakt en in de kunstklas werden er samen met Jan Meijering “Vreemde Vruchten”gemaakt voor in een speciale ISK boom. De boom is te zien in de doe-tent die in het Belmonte Arboretum te vinden is. De les op school werd verzorgd door docent Marley van Baaren, en de excursie naar Beelden op de Berg door Marieke Scheijgrond.
De andere kunstuitingen, zoals je eigen bloem ontwerpen of een Ode aan de Esdoorn” brengen, zijn tot en met half augustus te vinden bij Thuis Wageningen! Naast de BBLTHK.
Maar ook het bezoek aan de beelden in het Arboretum was een mooi gebeuren. Veel leerlingen kenden vormen van macht en er ontstonden gesprekken in allerlei talen. Ook het thema ergens ‘thuis’ zijn werd met de leerlingen besproken.
Franziska Nath creëerde het project ‘Mijn Vriend de Boom’, waarmee ze de ideeën achter Beelden op de Berg naar basisscholen brengt. Ze is één van onze drie kunstprofessionals die voor vijf klassen van verschillende basisscholen dit programma verzorgt. Ze liet zich inspireren door Weaving Realities Collective, die tijdens Beelden op de Berg 2024 het werk “When Silence Has Something to Tell” presenteren. Zij onderzoeken onze verbinding met de natuur, en bevragen hoe we deze kunnen versterken. Want wanneer we onze relatie met de natuur dekoloniseren, zal onze verhouding ertoe gelijkwaardiger worden.
Franziska legt uit hoe de kinderen dit gaan ervaren via drie lessen, waarvan de laatste in het Arboretum zal zijn:
Docente Femke Proost heeft haar 5VWO-klas van Pantarijn in Wageningen een speciale opdracht gegeven in hun laatste schoolperiode. Beelden op de Berg vormt met het thema ‘Heksenkruid, decolonising botany’ de inspiratiebron. Via de stappen oriënteren, experimenteren, ontwerpen, uitvoeren en presenteren komen de leerlingen tot een eindresultaat.
“Mijn leerlingen uit 5VWO vinden het vooral interessant om meer te weten te komen over het werkproces van de kunstenaars, en ook om inhoudelijk meer te leren over de kunstwerken,” aldus Femke Proost.
Het educatie programma bij Beelden op de Berg omvat vier onderdelen: het basisonderwijs, het voorgezet onderwijs, na- en buitenschoolse opvang, en vrije inloop in de doe-tent vanaf juli (elke woensdag en zondag van 13.00-16.00 uur).
Voor het basisonderwijs heeft Ivanka de Ruijter (oud stadsdichter van Wageningen) het project 'Dichter bij de Boom' bedacht. leerlingen maken gedichten op houten plankjes over hun eigen visie op de boom en natuur. Voorafgegaan door mooie gesprekken. Later in juni gaat Florence Tonk met de leerlingen op excursie en mogen ze gedichten voorlezen bij de kunstwerken. Drie groepen van de Marienborn en Keijenberg hebben met veel plezier de gedichten al gemaakt en nu is het wachten op de opening van Beelden op de Berg editie 12 om de verbinding met de tentoonstelling te kunnen maken!
Veel leerlingen van scholengemeenschap Pantarijn nemen deel aan ons educatieprogramma. Zo doen de internationale schakelklassen (ISK), het praktijkonderwijs, VMBO en 5VWO allemaal mee. In het VMBO kent het Pantarijn zogeheten creatieve Avonturenklassen, waar bij het de bedoeling is om zoveel mogelijk in en van de buitenwereld te leren. School- en leefomgeving worden met elkaar verbonden om het leren zo dynamisch mogelijk te maken.
Kunstenaar Su Melo heeft de leerlingen een aantal gastlessen gegeven waarin zij kleien schaaltjes maakten. Hun vorm alleen al was bijzonder; deze werd verkregen door een lapje op je hoofd te leggen waar je daarna wat klei op legde, om zo de bodem van de schaal te vormen.
Na het basisonderwijs is ook het Voortgezet onderwijs van start gegaan met lessen n.a.v. de 12e editie van Beelden op de Berg. Tijdens deze lessen haakte docenten van het Dorenweerd College aan bij het thema van Beelden op de Berg: Heksenkruid — Decolonising Botany. De bedoeling is dat de leerlingen zich tijdens hun excursie van de tentoonstelling kunnen verbinden met de kunstwerken.
Dit jaar is er bij de 12e editie van Beelden op de Berg een uitvoerig educatieprogramma. Maar liefst 50 groepen in het Basis en Voorgezet onderwijs, en nog 15 groepen van de na- en buitenschoolse opvang doen mee! Voorbereidende lessen zijn van start gegaan en zullen in juni op excursie naar de expositie komen.
Deze foto's zijn van BSO De Dijk terwijl zij meededen aan ons project 'Vreemde Vruchten', onder leiding van kunst-professional Jan Meijering.
Er is de hele zomer ook een doetent waar op woensdag- en zondagmiddag klein creatief werk gemaakt kan worden, en doekaarten opgehaald kunnen worden.