Juan Arturo García (1988, Mexico-stad, woont in Amsterdam en Mexico-stad).
Juan Arturo García is gefascineerd door de vraag hoe de botanische wetenschap samenhangt met (post)kolonialisme, economische belangen en uitbuiting. Hij interesseert zich in het bijzonder voor de herkomst van en handel in kinine. Deze grondstof is afkomstig uit de bast van de rode Kinaboom [Cinchona pubescens] uit de Andes in Zuid-Amerika. De inheemse bevolking gebruikte deze grondstof tegen koorts. Toen Europese kolonisten eenmaal kennis kregen van deze grondstof ontstond er vanaf het midden van de 17e eeuw een bloeiende handel in kinine, met de dreigende uitsterving van de boom door roofbouw tot gevolg. Wat waren de gevolgen van deze roofbouw? Welke gevolgen had de winning van deze grondstof voor de lokale bevolking?
Geïnspireerd door de handel en wandel van kinine maakt García voor de 12e editie van Beelden op de Berg een installatie die veel weg heeft van een raadselachtig laboratorium, getiteld A theatre of truth. Het oogt als een werkplaats, waar kinine wordt gewonnen uit de bast van de kinaboom, maar lijkt ook op een junglelaboratorium waar tegenwoordig andere botanische grondstoffen worden geëxploiteerd. In de zomertentoonstelling in Museum De Casteelse Poort, om de hoek van het Belmonte Arboretum, laat García een wandplaat zien over de geschiedenis van kinine, de strijd om eigendom en kennis hierover in de afgelopen 500 jaar.
Juan Arturo García voltooide in 2023 de Rijksakademie in Amsterdam. Hij studeerde daarvoor aan het Centro de Diseño, Cine y TV en de National Autonomous University of Mexico, in Mexico City, en aan de masteropleiding van het Sandberg Instituut in Amsterdam.
Ook zijn eerdere werken thematiseren de samenhang tussen de botanische wetenschap, (post)kolonialisme en economische belangen. In zijn film The Inner Life of Exterior Plants (2019) bijvoorbeeld, vindt een discussie plaats tussen botanisten in een bananenplantage en in een botanische tuin, over trends in tuinieren, de classificatie van planten en de gevaren van monoculturen.
De grondstof kinine staat centraal In zijn fictieve documentaire Taxonomic Ambiguity (2022). García ensceneerde een ontmoeting tussen twee 18e -eeuwse botanisten in Nueva Granada (het gebied dat nu Columbia, Venezuela, Ecuador en Panama omvat). De een is de inheemse ‘ongeschoolde’ plantkundige Sebastián José López Ruiz die weet wat de positieve eigenschappen van de rode Kinaboom zijn: de bast van deze boom kan worden gebruikt als koortswerend middel. De andere is de Spaanse priester en botanist José Celestino Mutis die hem op zijn ‘ontdekkingstochten’ tegenkomt. Hij ziet al snel mogelijkheden om deze positieve eigenschappen om te zetten in een winstgevende handel van kinine, die uitgroeit tot het eerste farmaceutische kartel in de wereld. Indirect ontsluit de film hoe de Europese koloniale overmacht leidt tot de verdringing van lokale, inheemse kennis in Midden-Amerika.
Op dit moment werkt García aan een nieuw project, getiteld Disappearing Landscapes waarin hij de sporen volgt van de lucratieve handel in kinine in Zuid-Amerika en in Nederland.