Kim Ng

Kim Ng (1965, Kluang, Johor, Maleisië), woont en werkt in Kuala Lumpur)

 

Welke planten gelden als inheems en welke als exoten? Valt dat onderscheid nog wel te maken in de wereld die zo geglobaliseerd is? Voor Heksenkruid – decolonising botany vestigt Kim Ng de aandacht op deze vragen. Onder de titel Pindah (move/relocate/travel) ensceneert deze Maleisische kunstenaar een dialoog tussen planten over kolonisatie en biodiversiteit. Op twaalf ‘stoelen’ zien wij afbeeldingen van typisch Maleisische planten, die bij nader inzien wellicht niet inheems zijn maar afkomstig uit andere werelddelen, en eeuwen geleden door de Europese kolonisten zijn geplant. Kim Ng combineert deze afbeeldingen met echte tuinplanten uit Nederland die op hun beurt vaak uit andere windstreken afkomstig zijn. De titel van zijn installatie verwijst naar de reis die planten afleggen, van hun oorspronkelijke habitat naar andere locaties; een ‘reis’ die is begonnen vanaf het moment dat Maleisië werd gekoloniseerd in 1511 door achtereenvolgens Portugal, Nederland en Engeland, en nu uitmondt in de verdwijning van soorten door de uitputting van land door internationale conglomeraten en investeerders, aldus de kunstenaar.  


Na zijn bachelor in Maleisië voltooide Kim Ng zijn masters aan de University of Westminster en aan de London Metropolitan University in Londen. Terug in Kuala Lumpur maakte Kim Ng naam met keramische sculpturen en prentkunst, maar al snel daarna ook met schilderijen en installaties van gevonden voorwerpen. In veel van zijn werk ligt subtiel commentaar op politieke en maatschappelijke ontwikkelingen besloten. 

 

In zijn wandcollage Group of 13 Malaysia states map (2014) bijvoorbeeld hangen de contouren van alle Maleisische deelstaten, ieder met het onderschrift ‘Land for Sale’; waarmee Kim Ng niet zonder ironie verwijst naar de buitenlandse investeerders die voor een schijntje grote percelen grond in Maleisië opkopen. 

 

Tijdens de Biënnale van Venetië (2022) nam Kim Ng deel aan de Maleisische tentoonstelling Pera + Flora + Fauna. The Story of Indigenousness and the Ownership of History. Zijn installatie Bunyi Senyap Benih (The Silent Sound of Seeds) omvatte tientallen kralenstrengen die vrij in de ruimte hingen en bij aanraking een zacht geruis lieten horen. De strengen zijn gemaakt van handgevormde kralen van klei, die zaden voorstellen. Het materiaal klei staat voor Ng voor het samenleven van de mens met de natuur, en omgekeerd, hoe de natuur verandert door de aanraking van de mens. Beide zijn als in een kralenketting met elkaar verbonden. Hoewel de installatie in eerste instantie poëtisch aandoet, ligt aan het materiaal, de kleuren, de vorm en de structuur een kritische commentaar ten grondslag. Het gaat Ng om de lakse houding ten aanzien van de natuur en het milieu door de mensen die het land bezitten. Hij beschouwt het "zaad" als metafoor voor de essentie van de oorsprong en het begin van levensvormen, en voor eigendom, identiteit, hiërarchie en maatschappelijke verschillen. De kleizaden verbeelden ‘stille’ stemmen, die hulpeloos versteend zijn in tijd en plaats, niet in staat om de afbraak van biodiversiteit een halt toe te roepen. 

 

Zie ook @kim_ng_artworks