Su Melo (Rancagua, Chili) woont en werkt in Amsterdam.
Het is februari 2024, en kunstenaar Su Melo bezoekt opnieuw het Belmonte Arboretum. Ze is opgetogen over de locatie voor het nieuwe werk dat zij gaat maken voor de 12e editie van Beelden op de Berg: tussen de tamme kastanje en wilde walnotenbomen in het vleugelnotenbos. De bomen zijn nu nog kaal maar komende zomer wordt dit een luwtevolle plek die alle gelegenheid biedt voor bezoekers om stil te worden en te luisteren naar de omringende natuurgeluiden en zich één met de natuur te voelen. Want daar streeft Melo naar met het werk ‘Congress room. Way of being ecocratic’. De komende maanden werkt zij aan deze nieuwe sculptuur in het EKWC (Europees Keramisch Werkcentrum) in Oisterwijk. We kunnen de voortgang volgen via Melo’s blog op Instagram: @Su_Melo
Na het behalen van haar bachelor aan achtereenvolgens de kunstacademie UNIACC in Santiago (Chili) en de Gerrit Rietveld Academie, heeft Su Melo zich in Amsterdam gevestigd. Haar grote passie is keramiek. Haar verblijf in woongemeenschappen en keramiekcollectieven in de Zuid-Amerikaanse Andes en in India heeft haar denk- en artistieke werkwijze beïnvloed; mens en natuur ervaart Melo niet als op zichzelf staande entiteiten maar als onderling verbonden. Melo maakt objecten waarin we abstracte amorfe vormen en realistische ledematen zoals een been of arm herkennen. Zij ziet haar sculpturen als "active agents, as personal translators of multisensory knowledge.” Haar doel is om via beelden mensen bewust te laten worden van een “web waarin mensen, natuur en objecten op gelijkwaardige manier met elkaar verbonden zijn”. Bezoekers mogen dan ook op haar sculptuur gaan zitten om die verbondenheid te ervaren: feeling ecocratic!