Voor het ontwikkelen van een sculptuur in de openbare ruimte, duikt Kathrin Schlegel altijd eerst in de verschillende verhalen rond een locatie, zowel uit het verleden als het heden. Ze hoopt op deze wijze iets van de geschiedenis van de plek door te laten klinken in het nieuwe werk. Zo verdiepte zij zich voor de tentoonstelling die plaatsvindt in het Belmonte Arboretum in historische afbeeldingen van en teksten over de Wageningse berg (waar het arboretum zich bevindt). Ze werd geraakt door de natuur, door de Holleweg en zijn betekenis als handelsroute, door legenden over matriarchale culturen, priesteressen, een heiligdom en de restanten van een christelijk kapelletje. Schlegel ontwierp vervolgens een grote houten stralenkrans. Maar anders dan de stralenkrans die vaak om het hoofd van een heilige op middeleeuwse schilderijen staat, zal de kunstenares haar stralenkrans hoog in een boom vlakbij de Holleweg hangen, om de boom - de natuur - als het ware ‘heilig’ te verklaren.
Met de titel Wat verbeelden wij ons, ondervraagt Schlegel het wereldbeeld waarin een deel van de mensheid zich ‘de kroon op de schepping’ waant. Waarom voelen velen zich boven de natuur verheven? Waar heeft dat toe geleid? Schlegel hoopt dat haar werk de bezoeker uitnodigt om zijn of haar verhouding tot de natuur te overdenken. Wat verbeelden we ons, in de zin van: wie denken we wel niet dat we zijn?
Kathrin Schlegel heeft sinds haar Master van het Sandberg Instituut in Amsterdam ruime ervaring opgebouwd met werk in opdracht voor de openbare ruimte. Voor het ontwikkelen van nieuw werk verdiept zij zich eerst uitvoerig in de locatie. In de artistieke vertaling combineert zij vaak eeuwenoude ambachtelijke technieken met hedendaagse technologieën. Een aantal onderwerpen keert telkens terug in haar oeuvre, zoals (het verlies van) gemeenschappelijke vormen van spirituele beleving, ongebreideld gebruik van onze natuurlijke omgeving en de implicaties van technologische vooruitgang.
Een voorbeeld van het reactiveren van cultureel erfgoed is haar werk voor de Erasmus Universiteit Rotterdam, Der Stein des Weisen (2012-2018). Schlegel nam de historische sokkel van het bronzen standbeeld van Erasmus uit 1622, dat ergens anders in de stad staat, op in haar eigen kunstwerk. Zij haalde de sokkel uit de beslotenheid van een binnenplaats en bracht hem terug in de publieke ruimte van de universiteitscampus. Figuurlijk bracht Schlegel de sokkel tot spreken over onze eigen tijd met een indrukwekkende ‘gedachtenwolk’, uitgevoerd in gepolijst roestvrij staal.
Voor het werk Feeding from the Tree of Knowledge (2017-2021) onderzocht Schlegel eerst de geschiedenis van haar opdrachtgever, in dit geval de Universiteit NMBU nabij Oslo, ooit begonnen als landbouwschool. Een stukje korstmos op de bast van de boom die vlak na de stichting van de school in 1864 is geplant, legde zij met een CT-scan vast en zo stond het kleine symbiotische organisme model voor haar monumentale bronzen sculptuur. Zij nam korstmos als uitgangspunt om diens belang voor het klimaat aan de orde te stellen: de vaak veronachtzaamde korstmossen zijn verantwoordelijk voor de helft van de natuurlijke stikstoffixatie op aarde en nemen evenveel CO2 op als er jaarlijks vrijkomt door verbranding van biomassa.
Kathrin Schlegel (1977 Nordhorn, DE) woont en werkt in Amsterdam.