Spiegelgekroond / blauwe kiezels onder een Japanse esdoorn waarvan de onderste takken met blauwe touwen zijn opgeheven
Het hele jaar voorafgaand aan de tentoonstelling bezoekt Diane Dyckhoff de bescheiden Japanse esdoorn (Autumn Glory inv. No. 17531) om de boom in alle seizoenen vast te leggen. Palen in het gazon markeren haar vaste fotopunten. Tijdens de tentoonstelling vervangen blauwe kiezels het tapijt van de bladeren van het vorige seizoen. Blauwe touwen heffen de onderste takken van de esdoorn op volgens een klassieke Japanse hoveniersmethode. Dyckhoff heeft de boom een spiegel gegeven. Kijkt de esdoorn naar beneden als Rembrandt’s ‘Badende vrouw’ die als Narcissus naar haar spiegelbeeld kijkt?
Diane Dyckhoff studeerde Plastische Kunsten in Antwerpen (1960 - 1965) en vervolgde haar studie aan de kunstacademie in Arnhem (1983 -1985). Natuur was voor haar niet alleen kracht en schoonheid, maar ook het verloop van cyclische processen: het ontstaan, groeien en vergaan. In haar gedachte-en gevoelswereld die aan de basis ligt van haar beeldend werk zijn mensen, dieren en planten inwisselbaar. In het werk van Diane Dyckhoff zien we een sterkte behoefte aan het zoeken en aanbrengen van patronen. Daarbij laat zij zich inspireren door de traditionele beeldende kunst in Japan en daarin past ze veelvuldig plantaardige en dierlijke materialen toe.