Nelson Mandela / gepolijst serpentijn en hout
(1972 ZW)
Dit werk verwijst naar de strijd van de zwarte bevolking in Zuid-Afrika tegen de apartheid en de doorslaggevende rol die Nelson Mandela daarin gespeeld heeft als leider van de verzetsbeweging ANC (African National Congres). Het is gemaakt als Mandela nog gevangen zit (1987). De expliciete politieke boodschap wordt versterkt door de teksten die aan de achterzijde in het raamwerk zijn gebrand: 'The fight goes on', 'Ilizwe lethu' (ons land); 'Umkhonto we sizwe' (de speer van de natie), 'Amandla Awethu' (de macht aan het volk), 'Now or never', 'Africa Unite'.
Stanford Derere, geboren in Chapeyama (Oost-Zimbabwe) speelt als kind veel met klei. Dit is volgens hemzelf het begin van zijn interesse in kunst. Hij gaat naar de BAT Workshop van de National Gallery van Zimbabwe en specialiseert zich in schilderen en grafiek voordat hij overschakelt naar beeldhouwkunst.
Het kunstenaarschap van Derere wordt vaak gekarakteriseerd als ‘grafisch’ vanwege zijn diepe verwantschap met de kunstenaars van de ‘San People’, die duizenden jaren geleden het Zimbabwaanse plateau bevolkten en in het hele land hun onovertroffen rotsschilderingen achterlieten. Derere exposeerde onder andere in Londen (1985). Sculpturen van hem maken deel uit van de permanente collectie van het Chapungu Sculpture Park, Zimbabwe.