Een vogel in de hand is beter dan tien in de lucht / gepolijst serpentijn 71x63 cm - Man gedragen door de wind / gepolijst serpentijn 71x63 cm
(1940 - 2002 ZW)
'Ik spreek niet over mijn cultuur. Ik spreek slechts over mijn gevoelens en angsten als mens, als bewoner van deze aardbol. Naar mijn menig wordt mijn werk daardoor politiek van aard. Dan heb ik het niet over sterke politieke statements. Als ik een beeld maak van een man die zijn geldstukken vastklemt en ik noem het beeld 'hebzucht' dan kan iedereen daarvan denken wat hij wil. Maar voor mij persoonlijk is het een politiek beeld.' (Citaat uit: Zimbabwe, huis van steen, Rob Rozenburg).
Nicholas Mukomberanwa is afkomstig uit het Buhera district en hij behoort tot de Zezuru. Hij komt op de St. Benedict’s missieschool voor het eerst in aanraking met het houtsnijden. Mukomberanwa begint met beeldhouwen van religieuze figuren op de Nyarutsetso missieschool. Nadat hij lange tijd politieman is geweest gaat hij in 1969-1970 in het Vukutu kunstcentrum in Nyanga werken. Dit op uitnodiging van Frank McEwen, de eerste directeur van de National Gallery in Harare, Zimbabwe.
In 1972 neemt Mukomberanwa deel aan een tentoonstelling in Musée Rodin, Parijs. Gevolgd door tientallen internationale tentoonstellingen waaronder in de Goodman Gallery, Johannesburg, Zuid-Afrika (1981); Commonwealth Centre, Londen (1981); African Influence Gallery, Boston (1989).
‘Een vogel in de hand is beter dan tien in de lucht' is opgenomen in de collectie van Beelden aan Zee, Scheveningen. Over ‘Man gedragen door de wind’ is geen informatie gevonden.