Mijn Vriend de Boom

Franziska Nath creëerde het project ‘Mijn Vriend de Boom’, waarmee ze de ideeën achter Beelden op de Berg naar basisscholen brengt. Ze is één van onze drie kunstprofessionals die voor vijf klassen van verschillende basisscholen dit programma verzorgt. Ze liet zich inspireren door Weaving Realities Collective, die tijdens Beelden op de Berg 2024 het werk “When Silence Has Something to Tell” presenteren. Zij onderzoeken onze verbinding met de natuur, en bevragen hoe we deze kunnen versterken. Want wanneer we onze relatie met de natuur dekoloniseren, zal onze verhouding ertoe gelijkwaardiger worden. 

 

Franziska legt uit hoe de kinderen dit gaan ervaren via drie lessen, waarvan de laatste in het Arboretum zal zijn:

 


Les 1

“We beginnen in een cirkel met meditatie- en dansoefeningen, om op locatie te landen. Dit doen we via een korte bodyscan waarin de kinderen zichzelf en elkaar vragen “wat voor weer is het bij jou?” Daarna stellen we ons voor dat we wortels hebben die zich in de aarde vastgrijpen, en kijken wat onze wortels in de grond tegen komen. Is het er bijvoorbeeld warm, of juist koud? Is het er licht of donker? En zijn er beestjes te vinden? We beelden uit hoe je danst als je geworteld bent in de grond. Vervolgens mag ieder kind een boom rondom de school kiezen en deze onderzoeken, waarna we op de uitgekozen bomen een gezicht kleien dat bij de boom past.”

 

Les 2

“Ieder kind neemt een natuurvoorwerp uit hun woonomgeving mee, zoals een bloem, een tak of een blad. Ze kiezen elk een plek uit in de gymzaal om daar op verschillende manieren hun object te tekenen. Ook reflecteer ik met de kinderen op de vorige les. Wat is ze daar van bijgebleven? Zijn sommige kinderen sindsdien nog eens de natuur in geweest, en hoe was dat? Via vrije beweging vormen de kinderen een dans die ze daarna instuderen, om in les 3 bij een kunstwerk in het Arboretum op te voeren.

 

Les 3

“Voor ons bezoek aan het Arboretum laat ik me inspireren door het werk van Weaving Realities Collective. Ik wil met de kinderen in het maakproces van deze kunstenaars duiken, en ze verbanden te laten ervaren met het proces dat de kinderen zelf in de lessen hebben ervaren. Dit doen we onder andere via de uitvoering van onze dans.”