Docente Femke Proost heeft haar 5VWO-klas van Pantarijn in Wageningen een speciale opdracht gegeven in hun laatste schoolperiode. Beelden op de Berg vormt met het thema ‘Heksenkruid, decolonising botany’ de inspiratiebron. Via de stappen oriënteren, experimenteren, ontwerpen, uitvoeren en presenteren komen de leerlingen tot een eindresultaat.
“Mijn leerlingen uit 5VWO vinden het vooral interessant om meer te weten te komen over het werkproces van de kunstenaars, en ook om inhoudelijk meer te leren over de kunstwerken,” aldus Femke Proost.
Denk hierbij aan:
- hoe het verhaal tot stand gekomen is,
- de gebruikte materialen en technieken,
- de kunstenaar en diens manier van werken,
- achtergrond van de kunstenaar,
- wat de kunstenaar wil bereiken met het kunstwerk,
- hoe het beeldend proces van de kunstenaar zich voltrekt (is het hele oeuvre te zien als 1 groot proces?), en
- of het werk van de kunstenaar te plaatsen is in een kunsthistorische stijl of stroming.
Op het moment dat er foto’s gemaakt werden waren de leerlingen aan het ontwerpen. Ze vertellen enthousiast over hun proces, en ook over de gastles van Juan Arturo Garcia. “Inspirerend en veel van geleerd!”
Drie leerlingen leggen hun schetsen en proefjes uit. Zij maakten:
- Planten die gaan groeien uit het menselijke brein,
- Venetiaanse maskers die een verhaal gaan vertellen over planten, en
- een ontwerp voor een jurk die met bloemen versierd gaat worden, om er daarna een pot inkt overheen te gooien, waarmee geprotesteerd wordt tegen de bepalende mens.
Spannend wat en hoe het gaat worden.